26 září, 2021

Proč běh neničí kolena

běhKolena jsou při běhu namáhána více než při chůzi, ale při této činnosti můžeme současně posilovat a vytvářet chrupavku, což pomáhá odvrátit artritidu kolena.

Může být tedy běh ve skutečnosti prospěšný pro vaše kolena?

Tato myšlenka je jádrem fascinující nové studie o účincích běhu a chůze na kolenní klouby. Studie potvrzuje, že běhání je mnohem prospěšnější než chůze, protože pravděpodobně posiluje a zvětšuje chrupavku a šlachy. 

Místo poškození kolen by běh mohl kolena posílit a pomoci tím zabránit kolenní artritidě.

běžec
 

Představa, že běhající mají kolena úplně zničení jsou samozřejmě rozšířená a zakořeněná. Téměř každý, kdo běží, si vyslechl varováními dobře míněných, neběžících členů rodiny a přátel, že jejich kolena jsou ztracena.

Tato obava není opodstatněná. Běh se skládá z častého ohýbání a nárazů kloubů, což může tlumící chrupavku uvnitř kolena roztříštit. Chrupavka nemá vlastní zásobení krví, a obecně se považuje za málo neschopnou regenerace. Takže opakovaný běh by měl křehkou chrupavku zničit a nevyhnutelně by měl vést k ochromující artritidě kolen.

V reálném životě to tak není. Někteří běžci  artritidu kolen mají, ale ne všichni a jako skupina mají artritidu méně často než ostatní. 

Tato skutečnost zaujala Rosse Millera, docenta kineziologie na University of Maryland v College Parku. Některé nedávné studie se zvířaty naznačovaly, že chrupavka je odolnější, než se vědci domnívali. Ve studiích měla zvířata, která často běží silnější a zdravější chrupavku kolen než srovnatelné tkáně sedavých zvířat, což naznačuje, že chrupavka aktivních zvířat se změnila v reakci na jejich běh.

Dr. Miller proto předpokládal, že by se chrupavka v kolenou lidských běžců mohla také v čase změnit.

Požádal proto skupinu zdravých mladých mužů a žen, aby šli a běhali po trati obsahující silové desky, zatímco je natáčeli. Vědci chtěli vidět, co by se stalo se zdravou chrupavkou kolenního kloubu, kdyby dospělý člověk chodil denně šest kilometrů, ve srovnání s dalším, který by tři kilometry chodil a další tři kilometry by běhal.

 

Konečné výsledky modelů byly překvapující.

  • Podle simulací měli každodenní chodci přibližně 36 % šanci na rozvoj artritidy ve věku 55 let. Kdyby existovala možnost přizpůsobení nebo obnovy kolenní chrupavky, tak by se toto riziko nížilo asi o 13 %.  
  • Výsledky běžců byly znepokojivější. Riziko běžců případné artritidy bylo neuvěřitelných 98 procent. Kdyby by existovala možnost přizpůsobení nebo obnovy kolenní chrupavky, tak by se toto riziko nížilo pouze na  o 5 %. Podle tohoto scénáře by tedy poškození chrupavky v důsledku častého běhu znemožnilo jakoukoli schopnost obnovy kolenní chrupavky.
  • Pokud by byla chrupavka schopna aktivního regenerace, pak by pravděpodobnost rozvoje artritidy u běžců klesla přibližně na 13 procent. Stejně jako u zdravých chodců.

“Tyto výsledky naznačují, že chrupavka je tvárná,” říká Dr. Ross. “Musí být schopna odhalit zvýšené namáhání při běhu a znovu se obnovit a zesílit. Při tomto scénáři běh posiloval zdraví chrupavky.”

Pokusné výsledky, jsou však jen teoretické. Nevysvětlují, jak se chrupavka obnovuje bez přívodu krve nebo zda genetika, výživa, tělesná hmotnost, poranění kolen a další faktory ovlivňují jednotlivá rizika artritidy. 

Přesto může tato studie běžce uklidnit. “Vypadá to, že je nepravděpodobné, že by běh způsobil artritidu kolen opotřebením chrupavky,” říká Dr. Ross.

Zdroj: https://www.nytimes.com/2020/10/21/well/why-running-wont-ruin-your-knees.html

 

Související příspěvky

Zanechte Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © 2005 Damy.cz - Petrášová