30 července, 2021

Domácí sauna

Domácí sauna má bezesporu své výhody. Jedním z nich je možnost saunování kdykoli si vzpomenete. Výhodou je i lepší hygiena, kterou jste schopni si ve své sauně vytvořit. Nevýhodou je ovšem vyšší cena a v případě, že ji nebudete využívat pravidelně, pak je určitě levnější variantou sauna veřejná. S největší pravděpodobností je původ saun ze skandinávských oblastí. Odtud tedy “Finská sauna”.

Ať už si ale pořídíte saunu vlastní anebo si zajdete do veřejné, je potřeba dodržovat určité zásady, které vám tuto činnost zpříjemní a zefektivní.

  • před saunováním stejně jako před plaváním bychom neměli mít  žaludek ani plný ani prázdný
  • rozhodně je vhodné před saunou vypít dostatek čaje, vody nebo minerálky, abyste měli co potit, během procesu raději už nepijte
  • dalším špatným společníkem v sauně je alkohol a cigarety
  • do sauny byste měli jít příjemně odpočati a rozhodně ne po žádné fyzické zátěži
  • rozhodně byste neměli vstupovat do sauny nemocní
  • pobyt v sauně je nevhodný u  epilepsie, cukrovky, kardiovaskulárních potíží, kožní onemocnění a ani úplně zdravým jedincům nemusí být pobyt v sauně příjemný
  • před vstupem do sauny se vždy osprchujte vlažnou vodou, umyjte mýdlem a pak se osušte
  • sedněte si na ručník nebo si lehněte na prostěradlo, ležení je vhodnější, protože celé tělo bude ve stejném teplotním pásmu, nevhodné je sedět způsobem jako sedíte na židli, může vést k závratím nebo bolesti hlavy
  • v různých místech saunovací kabiny je různá teplota, nahoře je nejtepleji a proto byste se tam neměli vydávat, pokud saunování neprovozujete delší dobu
  • pozor na kovové části, které do sauny nepatří a nepříjemně pálí, ale může jít např. o váš řetízek na krku
  • doba pobytu je silně individuální a pohybuje se od 5 do 15 minut
  • pocítíte-li nevolnost okamžitě odejděte i když jste tohoto času nedosáhli
  • vyvarujte se při pobytu v sauně větší aktivitě
  • v sauně můžete dýchat nosem i ústy s normální frekvencí
  • při pocitu pálení vzduchu při dýchání si překryjte nos i ústa dlaní
  • až se začnete potit, můžete si žínkou stírat z kůže odumřelé buňky, pokožka se tím krásně vyhladí, rovněž tření rukou je prospěšné, protože otevírá kožní póry a vyplavují se nečistoty z kůže
  • pozor, aby se vám nezamotala hlava při vstávání
  • po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte ven
  • když vyjdete ze sauny, osprchujte se studenou nebo vlažnou vodou, nebo vlezte do studeného bazénku pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň po zátylek
  • jakmile si namočíte hlavu, nebude studená voda tak nepříjemná, bez ochlazení organismu se efekt sauny ztrácí
  • sledujte průběh 3 fází: Nejprve se dostaví pocit chladu. Poté začnete cítit tepelnou pohodu.  V poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, vyjděte z bazénu a můžete se vrátit do sauny
  • po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte už mýdlo a zabalte se do suché osušky a na chvíli si odpočiňte. Odpočinek by měl trvat nejméně stejnou dobu, jakou jste strávili v sauně (alespoň 20 minut).
  • potící proceduru bychom neměli opakovat více než 3x po sobě
  • před posledním vstupem do sauny si umyjte vlasy
  • rozhodně byste si ani po sauně neměli plánovat nějakou větší aktivitu nebo společenské aktivity
  • je potřeba ale doplnit tekutiny např. chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.

Pokud jste saunování provedli správně, budete se cítit příjemně unavení.

Pravidelné saunování vám rozhodně vylepší kvalitu pleti, vypotíte škodliviny a organismus se výrazně okysličí. Rozšíří se vám kožní cévy, čímž podpoříte kardiovaskulární systém. Váš organismus se otuží a budete odolní proti nachlazení, celkově posílíte imunitu.

Saunování je vhodné i pro děti od tří let. Vhodný interval saunováním by měl být nejméně 1x týdně.

Skandinávská sauna má dvě varianty:

Klasická, kde se polévají kameny párou, teplota se pohybuje kolem  75 až 90 °C, vlhkost vzduchu 20 až 35 %

Suchá sauna je daleko teplejší, teplota je tam 95 až 100 °C a vlhkost vzduchu 5 až 10 %.

Související příspěvky

Zanechte Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © 2005 Damy.cz - Petrášová